Správa státních hmotných rezerv končí s pravidelným odvozem nafty z Německa. V nádržích jsou už jen zbytky, které bude složité vyčerpat. Poslední vlaky proto budou jezdit už nepravidelně. „V tuto chvíli je v českých skladech 90 procent nafty, která byla uskladněna v Německu. Takže z té miliardy je doma 900 milionů,“ doplnil předseda SSHR Pavel Švagr.

Celkem bylo od loňského října až dosud vypraveno 55 vlaků. Zpočátku jezdil jeden vlak týdně. Později se podařilo odvoz zrychlit a přidat každý týden ještě druhý vlak. Cena za převoz nafty do ČR by neměla přesáhnout 60 milionů korun.

Zbývá ještě odvézt posledních 6 vlaků. Ty povezou naftu ze dna nádrží a také naftu, která zůstala v poslední nádrži, protože byla zakalena. Správa státních hmotných rezerv teď řeší s majitelem skladu společností Krailling Oils Development její odkalení. „Všechno, co jsme dosud přivezli z Německa, byla kvalitní nafta,“ potvrdil Pavel Švagr.

Už teď je ale jasné, že část nafty ve skladu proti evidenčnímu stavu chybí. Podle měření německých celníků by mělo jít o 6, 3 milionu litrů
„Když spočítám, co zbylo na dně nádrží, tak tahle nafta tam už prostě není. Přesné číslo, kolik toho chybí, ale budeme mít, až odvezeme poslední vlak,“ doplnil Pavel Švagr.

Kvůli této chybějící naftě podal předseda SSHR už v roce 2014 trestní oznámení na neznámého pachatele. Policie případ zatím stále ještě šetří.

Publikováno dne 20. 7. 2017